2023年12月15日 星期五

JosefAlbers1888-1976. 1940;Like an Egyptian … psychology and the riddle of style. 「向方形致敬」的色彩大師──約瑟夫・亞伯斯(Josef Albers) 作者:賴嘉綾 /




🎉‪#HappyBirthday🎂to artist #JosefAlbers, born ‪#onthisday‬ in 1888. Photo at Black Mountain College, 1940.‬



Josef Albers 1888-1976


The Metropolitan Museum of Art, New York

Happy birthday to Josef Albers, one of the most important teachers and influential personalities at the Bauhaus from its inception. “Homage to the Square" is a collection of explorations in color and spatial relationships in which Albers limited himself to square formats, solid colors and precise geometry, yet was able to achieve a seemingly endless range of visual effects.








Josef Albers | Homage to the Square: Soft Spoken | 1969

METMUSEUM.ORG

Josef Albers
Artist

Josef Albers was a German-born American artist and educator whose work, both in Europe and in the United States, formed the basis of some of the most influential and far-reaching art education programs of the twentieth century. Wikipedia


Born: March 19, 1888, Bottrop, Germany

Died: March 25, 1976, New Haven, Connecticut, United States


Now on view at the School of Art’s 32 Edgewood Avenue Gallery, "Search Versus Re-Search: Josef Albers, Artist and Educator," an exhibition featuring works by Albers, former chair of the school’s Department of Design, alongside student works from his classroom.





Yale School of Art exhibition examines impact of Josef Albers’ art and teaching
The Yale School of Art launches its 2015–2016 season with an exhibition...

NEWS.YALE.EDU




「向方形致敬」的色彩大師──約瑟夫・亞伯斯(Josef Albers)



這天傍晚媽媽買了一條咖啡色的裙子,隔天陽光一照竟然是紫色的。有沒有這樣的經驗?明明是兩件黑色衣服,搭在一起時,一件偏綠,一件偏藍。看著一幅畫,那如影的湖水是用藍綠色形容,還是綠藍色呢?自從在印刷廠著迷的看著繪本印刷過程之後,更常注意到大家在討論顏色時的挫折,我們在電腦螢幕上看到的是由光的RGB三色投射生成的結果;彩色印刷則為 C(Cyan青色)、M(Magenta洋紅)、Y(Yellow黃)、K(black黑)四色,是對於光或顏料混合之後生成的結果,我們在視覺上所反應出的顏色因色彩本質、光線強度與折射、加上人體個別差異,必須經過專門校色才能趨近。顏色的敏銳度除了有天生的基本能力,也可仰賴後天學習。

之前拜訪瑪莉安.杜莎(Marion Deuchars)時,她說每天到工作室的第一件事,通常先用顏色暖身。方法有好幾種,最常用的是從一張名畫裡挑顏色複製,在自己的調色盤上調出最接近畫上的顏色,完成紀錄;譬如高更梵谷歐姬芙孟克都是她練習的對象,某些畫家的顏色很難模仿,即使只模擬五個顏色,也要分好幾次才完成,不過後來越來越得心應手。

練習模擬畫家的五個常用色。(圖 / Colour 內頁)


另一種是使用點畫,她採用同心圓式的點法,以八個點為中心最小的一圈,然後14、20、26、32⋯⋯漸次擴大範圍。可以是同色系或是七彩變化的,畫點的時候養成的專注尤其能夠穩定心情。還有其他以潑灑、剪貼、或以「色系」來列舉顏色的名稱,尋找顏色的差異與命名。後來這些作法結集成一本書,書名是 Colour。其中有一跨頁上列出24種微差異的黑色;另外還有一頁說明顏色與其互補色放在一起有什麼樣的效果,譬如橘色與藍色是最撞色的組合之一,如果將橘色方形放在藍色方形裡,有什麼樣的效果呢?如果在兩個顏色之間加上灰色,對顏色的感覺會有改變嗎?

同心圓的顏色練習。(圖 / Colour 內頁)

COLOURCOLOUR


而藝術史上以「方形色塊組合」聞名的約瑟夫・亞伯斯(Josef Albers, 1888-1976),實踐了色彩的相對關係,留給世人近兩千幅名畫。他證明色彩的感受除了上面列舉的光、彩、反射、折射、視神經,也受到相鄰顏色的影響。他的正方形抽象畫上重疊著不同的色彩組合,在繁複的畫派裡獨樹一格。

1888年出生在德國的亞伯斯,1919年進入包浩斯當學生時已經31歲,但他畢業後就被延聘為青年大師(junior master)的職位,教授媒材運用,關於玻璃、紙張、木料、金屬,他都有研究;1922年女學生安妮(Anni Fleischmann, 1899-1994)進入包浩斯就讀,是紡織藝術類的。他們在1925年結婚,留在包浩斯繼續工作。能進入包浩斯當學生的都是已經在個別領域裡的熟手,包浩斯是一個融合教學、研究、設計和接案的地方,成品與收入歸於校方所有。因為希特勒政權施壓包浩斯,1933年學校關閉。亞伯斯夫婦轉任教於美國北卡羅萊納州的「黑山學院」(Black Mountain College),這是一個僅存24年(1933-1957)的藝術學院,養成了眾多當代藝術家。


沒有留言: