2023年3月14日 星期二

Histoire de la peinture française : la peinture de chevalet du XIVe au XXe siècle, By Pierre Francastel《法國繪畫史》 嘯聲譯,上海人民,1987。 中國美術出版品努力40年。文字漸漸可以,圖片品質尚須努力改進

 

中國美術出版品努力40年。文字漸漸可以,圖片品質尚須努力改進。

《法國繪畫史》1955 嘯聲譯,上海人民,1987

龔固爾兄弟寫的18世紀法國畫家 Fragonard (1732~1806《愛情藝術時代的小詩人:讓-奧諾雷·弗拉戈納爾》2022)為例

龔固爾兄弟(The Goncourt brothers:Edmond de Goncourt,1822年—1896年) 俱樂部、 日記。 18世紀法國畫家,偏重 Fragonard (1732~1806《愛情藝術時代的小詩人:讓-奧諾雷·弗拉戈納爾》)。並簡述20世紀的讚美、驚奇) ;浮世繪畫家 北齋、多摩; 永井荷風

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Pierre Francastel (8 June 1900 – 2 January 1970) was a French art historian, best known for his use of sociological method.

Francastel's initial period of study was in literature, at the Sorbonne. He worked in building conservation at Versailles while undertaking research toward his doctoral degree, which was on the sculpture of Versailles, and in 1928 he published a monograph, including a critical catalogue, on the seventeenth-century French sculptor François Girardon. In 1930, he was appointed director of the Warsaw Institut français, and in 1936 he was appointed professor at the University in Strasbourg. In 1948, he was created inaugural Professor of the Sociology of Art at the École pratique des hautes études in Paris.[1]

Francastel's research interests varied between the French seventeenth century and the nineteenth century, but his sociological methodology, strongly influenced by the work of Émile Durkheim, remained the intellectual basis upon which his scholarly thought and corpus were organised. Francastel is also noted for his promotion of spatial concerns, both physical and conceptual, prefiguring the "spatial turn" of later scholars such as Henri Lefebvre.[2] Two of his key works, that emphasise Francastel's view of art as a system both embedded within and productive of social relations, are his Art et Sociologie (1948) and Peinture et Société (1951).

Key works[edit]

  • Girardon. Biographie et catalogue critiques, l’œuvre complète de l’artiste (Paris, 1928)
  • La sculpture de Versailles. Essai sur les origines et l’évolution du gout français classique (Paris, 1930)
  • Art et Technique aux 19e et 20e siècles' (Paris, 1956). English translation by Randall Cherry: Art & Technology in the Nineteenth and Twentieth Centuries (New York, 2000)
  • La réalité figurative : éléments structurels de sociologie de l'art (Paris, 1965)


主要著作[編集]

  • 1937年 L’Impressionnisme : les origines de la peinture moderne de Monet à Gauguin, Paris, éd. Les Belles lettres, 263 p., rééd. Denoël, 1974
  • 1951年 Peinture et société : naissance et destruction d’un espace plastique de la Renaissance au cubisme, Paris, Lyon, Audin, 302 p., ill. ; rééd. Denoël-Gonthier, 1984, 362 p.
    • 『絵画と社会』、大島清次訳、美術名著選書5:岩崎美術社、1968年、新版1991年
  • 1955年 Histoire de la peinture française : la peinture de chevalet du XIVe au XXe siècle, Paris, Bruxelles, Amsterdam, Elsevier, 2 vol., ill. ; Tome 1 : Du Moyen Âge à la fin du xviiie siècle, XX-197 p. ; Tome 2 : Du classicisme au cubisme, XX-215 p., rééd. Paris, Gonthier, 1990, 475 p.
法國繪畫史 嘯聲譯,上海人民,1987 




  • 1956年 Art et technique aux XIXe et XXe siècles, Paris, éd. de Minuit, 308 p., ill. (Coll. L’Homme et la machine, 7) ; rééd. Paris, Gallimard, 1968 (Coll. Tel)
    • 『近代芸術と技術』、近藤昭訳、平凡社、1971年
  • 1965年 La Réalité figurative : éléments structurels de sociologie de l’art, Paris, éd. Gonthier, 416 p., ill. ; rééd. Paris, Denoël-Gonthier, 1978
    • 『形象の解読』、西野嘉章訳、新泉社、1981年
  • 1967年 La Figure et le lieu : l’ordre visuel du Quattrocento, Paris, éd. Gallimard, 362 p., ill. (Bibliothèque des sciences humaines) ; rééd. Paris, Denoël-Gallimard, 1980, t. 3, 285 p.
  • 1968年 Histoire générale de la peinture : t. II : Le Moyen Âge, Paris, éd. Flammarion, 196 p.
  • 1969年 Le Portrait : 50 siècles d’humanisme en peinture, Paris, Librairie Hachette, 207 p. en collab. avec Galienne Francastel
    • 『人物画論』、ガリエンヌ・フランカステルとの共著、天羽均訳、白水社、1987年
  • 1970年 Études de sociologie de l’art : création picturale et société, Paris, éd. Denoël-Gonthier, 256 p. ; rééd. Paris, Gallimard, 1989, 256 p. (Coll. Tel)



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