2018年6月1日 星期五

Marc Chagall, Hilla Rebay

我在高雄當記者那段時光,常去高美館,那時我住鼓山區,就在高美館附近。我也開始蒐集一些畫冊,最愛的一冊是《畢費回顧展》畫集,特別偏愛的則是《夏卡爾作品集》,我有夏卡爾的論文集和多本畫冊,架上還有早年小知堂文化出版的一本《邂逅》,那是他深愛的妻子蓓拉.夏卡爾的文章,蓓拉生動地回憶那幅〈生日〉名作的背後深情──「你飄蕩在空中,飛向天花板,你的頭扭轉在我的耳際,傾訴低語。我仔細聆聽,你為我低吟輕唱的歌曲,在你眼中,我看到了歌聲的迴響。」夏卡爾問蓓拉「喜歡我的畫嗎?」……蓓拉答道「這幅畫真的很不錯,你飛得很漂亮。」夏卡爾說,那麼「我們稱它〈妳的生日〉……妳明天還來嗎?我想再畫一張,我們可以一起飛……」讀完,情緒久久深陷其間。我有一本詩集就直接取名為《長得像夏卡爾的光》,多少是我對他的致意。
〈長得像夏卡爾的光〉
生活是一句不高明的俏皮話軟趴趴
躺在沙發,長得像夏卡爾的光
神祕,魔魅地窩在乾草堆
就在午後大約五點,耳根綻放
三十三朵野菊花
家住東郊的李耳先生那頭牛闖入且吃掉一朵
屋子剛打掃過有清淡的木頭香味
所有叫米羅的孩子都已入睡
我的鄰居,穿汗衫的雲剛剛慢跑回來
在鏤花窗一閃而過
我在詩集種了亞當也種了夏娃
蘋果是我的讀者,我夢見
我是一條長年失眠的蛇
這是六月難得之午寐,沒有工作發現我
我是編號第幾的夢?在上帝的夢中
種了又砍了的
夢。一哄而散
我腦袋放生一群黃昏的野鴿子……
長得像夏卡爾的光孵著一顆蛋
蛋殼裂縫的紋路走勢用來占卜,你猜?
這次誕生的是音樂還是拼圖
不高明的生活叫我大半生長住
無人地帶的詩
2003/6/1





"Mother and Child and Animals under a Tree," by Marc Chagall. Mid-1930s. Watercolors, 13 x 10" (33 x 25 cm). Minneapolis Institute of Arts.


Marc Chagall, born today in 1887, painted this work upon moving to Paris from rural Russia. The geometries of "I and the Village" are inspired by the broken planes of Cubism, but where Cubism was mainly an art of urban avant-garde society, "I and the Village" is nostalgic and magical, a rural fairy tale: objects jumble together, scale shifts abruptly, and a woman and two houses, at the painting's top, stand upside-down.http://bit.ly/1LRnrnC
[Marc Chagall. "I and the Village." 1911. The Museum of Modern Art, New York. © 2015 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris]


Solomon R. Guggenheim Museum
See Paris through the eyes of Marc Chagall, born today in 1887, in "Paris Through the Window" from the Guggenheim collection, painted after the artist moved to Paris from Russia in 1910: http://gu.gg/PfRdO



To our followers in the northeast, stay safe and warm in the snowstorm! Marc Chagall, In the Snow (Dans la neige), ca. 1922-30:http://gu.gg/HYo12 We'll keep you posted on guggenheim.org with any updates on program and museum closures.





Marc Chagall 的Ma Vie我的生活,台灣有譯本。



'In 1922, when Chagall sat down to compose his autobiography, he had already lived several lives.' Aaron Rosen on Marc Chagall's 'My Life': https://www.apollo-magazine.com/marc-chagall-caught-betwee…/


APOLLO-MAGAZINE.COM

Marc Chagall caught between two lives | Apollo Magazine
Chagall’s memoir looks back to his childhood in Russia and forward to a new life in France, writes Aaron Rosen











  1. Hilla von Rebay
    Artist
  2. Hildegard Anna Augusta Elizabeth Freiin Rebay von Ehrenwiesen, Baroness Hilla von Rebay, or simply Hilla Rebay, was a notable abstract artist in the early 20th century and the co-founder and first director of the Solomon R. Guggenheim Museum.Wikipedia
  3. BornMay 31, 1890, Strasbourg, France

The friendship of the Guggenheim’s first director Hilla Rebay and Marc Chagall, as seen in this 1931 copy of "Ma Vie" found the Guggenheim Library & Archives: http://gu.gg/DerlF

沒有留言: