2008年1月30日 星期三

片岡球子 Tamako Kataoka

片岡球子 Tamako Kataoka

片岡球子展-100歳を記念して

片岡球子展-100歳を記念して
現代日本画の巨星 片岡球子の回顧展



日本画壇の最長老、片岡球子の100歳記念の回顧展。
初入選作の「枇杷」からライフワークの「面構」シリーズ、04年の「ポーズ22」まで、院展出品作を中心に約80点を紹介。 ▼展覧会会期情報
神奈川県立近代美術館葉山:2005年4月9日~6月26日
名古屋市美術館:2005年7月26日~8月28日
茨城県近代美術館: 2005年9月17日~11月3日

▼図録内容2005年発行,188ページ
目次から
「思うままに」の持続-片岡球子の絵画 山梨俊夫
図版(本画・デッサン)
「面構」に至る道・・・初期の片岡球子 神谷浩
画家のことば
《面構》の人物紹介
片岡球子年譜 ほか



はくじゅ 1 【白寿】

〔「百」の字から「一」をとると「白」の字になるので〕九九歳。また、その祝い。

白寿記念 片岡球子展 -極める人間と山
白寿記念 片岡球子展 -極める人間と山
商品ラインアップへ
2004年に99歳を迎えた片岡球子の白寿を記念して、画業80年余を振り返る展覧会。 歴史上の人物を大胆に描いた「面構(つらがまえ)」シリーズや赤い富士などが有名な山シリーズから50点を紹介。強すぎるとまで言われた画家の個性が花開 いていく軌跡を見ることができます。
▼展覧会会期情報
東京・日本橋三越本店:2004年5月11日~5月23日
大阪・三越大阪店:2004年6月6日~6月20日
名古屋・松坂屋美術館:2004年7月10日~7月25日

▼図録内容2004年発行、141ページ
目次から 人物と山の混交-片岡球子の絵のなかへ 山梨俊夫
人物紹介
年譜 中島理壽編
主要文献 中島理壽編
作品リスト




2008/01/21-18:58 片岡球子さん死去=武将ら描いた「面構」の日本画家   「面構(つらがまえ)」など大胆で個性的な画風で知られた日本画家の長老で、文化勲章受章者の片岡球子(かたおか・たまこ)さんが16日午後9時55分、 急性心不全のため神奈川県藤沢市の病院で亡くなった。103歳だった。葬儀は近親者で済ませた。喪主は弟邦三(くにぞう)氏。
 1905年、札幌 市生まれ。女子美術専門学校(現女子美術大学)卒業後、小学校の教師をしながら絵筆を握った。画家志望に反対だった両親から勘当され、作品は30年、33 年と院展に入選した後は落選が続き、「落選の神様」と呼ばれた。あくが強く色遣いも多彩で、日本画としては異色だった。
 30代半ばから頭角を現 し、50歳代になって「渇仰」などで芸術選奨文部大臣賞を受けるなど天分が大きく開花。61歳で愛知県立芸術大学客員教授に迎えられてから、「面構」の連 作を始めた。足利尊氏をはじめ義満、義政、徳川家康らの武将や北斎ら浮世絵師たちを描いたこのシリーズは、深い人物考証と豊かな想像力によって、歴史上の 人物を現代に再構築してみせた。「面構 鳥文斎栄之」で75年に日本芸術院恩賜賞を受けている。 
 歌舞伎などの古典芸能、富士山などの火山も多 く題材として取り上げ、70歳代後半からは裸婦シリーズにも挑んだ。いずれも、その底には強い創作意欲と人間性の追求があった。89年に文化勲章を受章。 日本芸術院会員。100歳の時に脳梗塞(こうそく)で倒れ、療養中だった。
 自宅は藤沢市辻堂東海岸1の19の38。(了)


The goddess of rejection stayed true to herself

01/28/2008

Among the works of Japanese-style painter Tamako Kataoka, who died on Jan. 16 at age 103, is a painting of ukiyo-e artist Keisai Eisen (1791-1848). In it, Eisen, surrounded by his bijinga (woodcuts of beautiful women), appears relaxed. The easy way with which he wears his colorfully striped kimono suggests he was a man about town. The hard surface of the white sake cup he holds in his right hand stands out. The painting is so buoyant that it is hard to believe it was done when the artist was 86.

As a young and fledging artist, Kataoka often faced rejection when she entered her works for such exhibitions as Teiten and Inten, organized by prestigious art academies.

Looking back at the time when she was dubbed "the goddess of rejection," Kataoka told students at her alma mater Joshibi University of Art and Design: "When exhibitions drew close, everybody started avoiding me as we passed each other. It was frustrating. I thought to myself I won't let them beat me." ("Kataoka Tamako: Kokoro no Tabiji" (Tamako Kataoka: Journey of the heart) by Shigeo Okuoka)

Kataoka started on her "Tsuragamae" (facial look) series of historical figures after she turned 60. The faces of warriors, high priests and painters, sometimes depicted with humor, look more human than the portraits that appear in history textbooks. Kataoka painted her subjects visualizing how they would think and act if they were alive today, she said.

Around the time her free style of painting won her recognition in the art world, she received a word of "advice" from the master painter Taikan Yokoyama (橫山大觀 1868-1958) just before his death. It is quite thought-provoking. Clinking a sake cup with a finger of his right hand, Taikan, who was a hearty drinker, is said to have told Kataoka: "You are not a full-fledged painter unless you can draw this sound."

That is why she squarely faced her subjects from the inside whether they were people or mountains. When she clinked a sake cup she drew that way, she could hear the sound of porcelain in her mind.

"My Mount Fuji is not an ideal mountain but a mountain that is always alive. The stranger its form, the better," she said when she was 95. She never tried to accommodate herself to the times saying, "I want to paint as if I am on a rampage."

Incidentally, an exhibition of Taikan's works to commemorate the 50th anniversary of his death opened Wednesday in Tokyo.

Taikan remained a master painter through and through while Kataoka was a late bloomer who stayed active for a long time. They both contributed to the advancement of traditional Japanese painting. Shall they drink to their lives together with the subjects of Kataoka's "Tsuragamae" series?

--The Asahi Shimbun, Jan. 23(IHT/Asahi: January 28,2008)

沒有留言: