插圖69 圓 三角 四角
The Universe1800 by Sengai Gibon (仙厓 義梵)
"The circle-triangle-square is Sengai's picture of the universe. The circle represents the infinite, and the infinite is at the basis of all beings. But the infinite in itself is formless. We humans endowed with senses and intellect demand tangible forms. Hence a triangle. The triangle is the beginning of all forms. Out of it first comes the square. A square is the triangle doubled. This doubling process goes on infinitely and we have the multitudinosity of things...the universe.
一些畫的題
うすゆき【薄雪】
----
Jasper Johns (born May 15, 1930) is an American painter, sculptor and printmaker whose work is associated with abstract expressionism, ... In 1963, Johns and Cage founded Foundation for Contemporary Performance Arts, now known as Foundation for Contemporary Arts in New York ..... 1980. Weiss, Jeffrey . Jasper Johns: An Allegory of Painting, 1955–1965, Yale University Press, ...
2004/12/15 - John Cage reads: On Robert Rauschenberg, Artist and His Work, published in his book Silence, and 26 Statements Re Duchamp, and Jasper Johns: Stories and...
-----
Jasper Johns
This richly illustrated survey spans the artist's prolific career from the early Flag and Target paintings to the compelling compositions of the recent 'Catenary' series.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jasper_Johns
Jasper Johns (born May 15, 1930) is an American painter, sculptor and printmakerwhose work is associated with abstract expressionism, Neo-Dada, and pop art. He is well known for his depictions of the American flag and other US-related topics. Johns' works regularly receive millions of dollars at sale and auction, including a reported $110 million sale in 2010. At multiple times works by Johns have held the title of most paid for a work by a living artist...
賈斯培·瓊斯(英語:Jasper Johns,1930年5月15
日-),美國當代藝術家,主要媒介為油畫和版畫。他的作品在美國由 Matthew Marks 畫廊代理。
~~~
瓊斯:美國普普藝術大師
何政廣/主編, 吳虹霏/編譯
出版社:藝術家 新功能介紹
出版日期:2014/01/26
語言:繁體中文
「傑斯帕.瓊斯就如同許多在他之前的藝術家,推展藝術可能性的邊界,並且挑戰眾人檢驗自己的假設。他這麼做不是為了名聲、不是為了成就—雖然他兩者都獲得了。」──美國總統歐巴馬
從普普藝術到新達達藝術
本書全面解析傑斯帕.瓊斯的生涯與藝術
傑斯帕.瓊斯(Jasper Johns 1930~)與勞生柏(Robert Rauschenberg)同為美國現代美術的創始人、普普藝術的健將,也被譽為新達達主義代表人物。他出生於美國喬治亞州的奧古斯塔,五歲時就立志成為藝術家,1947年18歲在哥倫比亞大學修習美術。三年後前往紐約修習帕爾森設計學院。
1953年他在紐約馬爾波羅藝術書店工作時,認識勞生柏,這段時間他銷毀大部分早期作品;1954年25歲時,認識作曲家凱吉、費爾德曼和編舞家康寧漢,並協助勞生柏創作櫥窗裝飾。此時瓊斯開始創作第一幅〈國旗〉繪畫,過一年創作〈有石膏模型的靶〉;1957年5月,他參與卡斯特里畫廊的聯展,藝評家羅森布倫稱其創作為「新達達」,從此他成為卡斯特里畫廊代理畫家;隔年他在該畫廊舉行首次個展,奠定他持久不墜的聲望,展覽展出美國國旗與箭靶的畫作,徹底顛覆了盛行於當時的抽象表現美學的概念。在抽象表現主義的崇高之地,瓊斯反向的提出日常物件與標誌的普遍與平庸,那些所謂「已經被知曉的事物」,使他可以將注意力導向更純粹的美學與哲學議題。
綜觀瓊斯的創作生涯,早期他喜愛借用的手法,借用現成的物象或摹寫視覺概念,達文西、塞尚、孟克、畢卡索、杜象等名家繪畫都曾是他借用對象,把他們作品放在與自己作品同等地位。後來瓊斯發表以普遍與平庸的美國國旗與標靶為題材的繪畫作品,創造了從根本改變美國藝術的新風格。國旗、標靶、地圖、數字、定規等主題的繪畫,通過他特殊意念的運用再現,呈現出嶄新的形式。他對主題的描繪,往往留下使用過的畫筆、畫具罐等,可見到他自己行為的過程。瓊斯創作了大量以感知及身分為主題作品,在媒材及技巧上融合創新的方式,開拓藝術發展,他的作品激發了世界各地創意家的思考,對世代藝術家影響深遠。
瓊斯對於後起之輩的影響可說是無遠弗屆,從普普藝術一路到極簡主義、人體藝術與觀念藝術都受到他的啟發,本書即以其創作歷程為主線,深入剖析瓊斯在想法及創作手法上的演變,書末更附有瓊斯的答問錄及年表,使讀者能更進一步的了解這位美國普普藝術大師。
目錄
前言(何政廣撰文)
從普普藝術到新達達藝術—傑斯帕.瓊斯的生涯與藝術
.I. 這是面國旗,還是一張畫?(1954-1960)
.II. 活躍的新達達精神(1954-1960)
.III. 全新的觀看視角(1950末-1960初)
.IV. 「我的情感回憶」(1961年後-1980)
.V. 不只一個人(1980年後-1996)
.VI. 〈繩子(馬奈—竇加)〉(1997年開始)
.VII. 瓊斯的多樣版畫生涯
.VIII. 小結
.IX. 瓊斯答問錄 .訪談者:斯文森(GRSwenson),時間:1964年 .訪談者:賽爾維斯托(DavidSylvester),時間:1965年
.X瓊斯創作自述
瓊斯年譜
*****
美國MoMA
內有電子目錄 PDF檔
英文版也備
Jasper Johns : a retrospectiveOut of print, 424 pages
ジャスパー・ジョーンズ展
- 1997年06月28日(土)〜08月17日(日)
展覧会概要
ジャスパー・ジョーンズ(1930‐)は、1950年代半ばに活動を開始して以来、アメリカ美術の第一人者として高く評価されてきました。星条旗やターゲット、数字といった記号を描いた絵画は50年代の美術に大きな影響を与え、その後も現代美術の様々な実験的試みの先駆ともいえる作品を生みだし続けています。
ジョーンズが及ぼした影響は、アメリカの同世代の作家たち(ロバート・ラウシェンバーグ、ロイ・リキテンスタイン等)から若い世代の作家たち(キキ・スミス、デイヴィッド・サーレ等)に至るまではかり知れず、さらに、ヨーロッパ、日本にも及ぶものであり、まさに、戦後美術全体の展開をリードしてきた存在といっても過言ではありません。
ニューヨーク近代美術館(MoMA)の企画による本展は、1977-78年の巡回展(ホイットニー美術館他、世界巡回)以来、約20年ぶりに開催されるジョーンズの最大規模の回顧展です。1996年のニューヨーク近代美術館でのオープンを皮きりに、ケルンのルドヴィヒ美術館、東京都現代美術館を巡回します。50年代半ばの記念碑的な作品から90年代の未発表の新作まで絵画、彫刻、素描、版画による約160点の代表作を網羅し、巨匠の全貌を紹介するのにふさわしいものです。
展覧会情報
展覧会名ジャスパー・ジョーンズ展
会期
1997年6月28日(土)~8月17日(日)
休館日
毎週月曜日(ただし7月21日は開館、7月21日休館)
開館時間
10:00~18:00 毎週金曜日は夜間開館21:00まで(入場は閉館の30分前まで)
観覧料
一般1,000円、小中高校生500円
主催
東京都現代美術館/ 読売新聞社/ ニューヨーク近代美術館
後援
アメリカ大使館
協賛
フィリップ・モリス・カンパニーズ・インク
協力
日本航空株式会社
会期
1997年6月28日(土)~8月17日(日)
休館日
毎週月曜日(ただし7月21日は開館、7月21日休館)
開館時間
10:00~18:00 毎週金曜日は夜間開館21:00まで(入場は閉館の30分前まで)
観覧料
一般1,000円、小中高校生500円
主催
東京都現代美術館/ 読売新聞社/ ニューヨーク近代美術館
後援
アメリカ大使館
協賛
フィリップ・モリス・カンパニーズ・インク
協力
日本航空株式会社
~~~
National Gallery of Art
Jasper Johns's exploration of numeric figures began in 1955 and grew in intensity until about 1970; it is the motif to which he has returned most often, exploring it in paintings, drawings, sculpture, and prints. Johns has taken advantage of the opportunity offered by printmaking to test multiple options, and pursue different avenues of exploration in his repetitive, measured transformation of the numerical subject.#GeminiGEL50
Jasper Johns, "Figure 2,” 1969, lithograph, National Gallery of Art, Washington, gift of the Woodward Foundation, Washington, D.C., published by Gemini G.E.L., © Jasper Johns and Gemini G.E.L./Licensed by VAGA, New York, NY
British Museum
Happy birthday to American artist Jasper Johns! Here’s one of his prints from 1980 http://ow.ly/wSzzb
沒有留言:
張貼留言