2015年3月15日 星期日

Michael Graves (1934-2015)

20150312_Goodbye
Michael Graves 1934 ~ 2015
“We had a lot of good times,” Peter Eisenman said. “As I said to Richard Meier, ‘And then there were two.’ ”





Michael Graves (July 9, 1934 – March 12, 2015) was an American architect. Identified as one ofThe New York Five, as well as Memphis Group, Graves was known first for his contemporary building designs and some prominent public commissions that became iconic examples ofPostmodern architecture, such as the Portland Building and the Denver Public Library. His recognition grew through designing domestic products sold by premium Italian housewares makerAlessi, and later low-cost new designs at stores such as Target and J. C. Penney in the United States.[1] He was a representative of New Urbanism and New Classical Architecture and formerly designed postmodern buildings, and was recognized as a major influence in all three movements.[3]


The Engineering Research Center,University of Cincinnati
Humana Building in Louisville,Kentucky, 1982
Team Disney building in Burbank,California, 1986
The Walt Disney World Dolphin Resort in Orlando, Florida, 1987
NCAA Hall of Champions in Indianapolis, Indiana, 1997
Steigenberger Hotel in El Gouna, Egypt, in association with Ahmed Hamdy, 1997
The International Finance CorporationBuilding in Washington, D.C., 1992 - 1997, 2005
Museum of the Shenandoah Valley in Winchester, Virginia, 2005
425 Fifth Avenue in New York, New York, 2000

我(Daniel Libeskind)在庫珀聯合學院(Cooper Union)上過邁耶和艾森曼的課,也算做過他們的屬下。 20世紀60年代末,理查德·邁耶是“紐約五人組”(The New York Five)的成員之一。這個由前衛建築師組成的鬆散組織還包括查爾斯·格瓦思米、邁克爾·格雷夫斯(Michael Graves),還有跟我亦師亦友的約翰·海杜克(John Hejduk),他當過庫珀聯合學院建築系的系主任;這個小組由艾森曼率領。我的第一份工作就是當邁耶的助手,那是1968年。如今理查德·邁耶最有名的作品大概是洛杉磯的格蒂美術館(Getty Center),當時他以極白、極具幾何圖形的新柯布西耶(neo-Corbusian)風格設計而聞名。

邁耶的辦公室跟他的作品一樣,光滑,有如機器,一片沉靜。助手們坐在桌前,桌上攤開一本本大師的著作《建築師理查德·邁耶》(Richard Meier: Architect),靜靜臨摹著書上各種形狀的曲線。經過一整天不動腦筋的機械動作之後,我心想,這不是我該做的事。那該怎麼辦?第二天,我稱病不去。過了一天,我又打電話請假。再過一天也是。這樣過了一個星期之後,邁耶打電話到我家。 “你真的生病了嗎?”他問道。


“理查德,”我說:“實不相瞞,這事我做不來。我心中的建築不是這樣的,這不是我想做的。”有很多方式可描述艾森曼這個人——聰明、打破窠臼、創意泉湧——但是沒人說過他有人情味。雖然我也曾是他班上的學生,但我到他創建的紐約建築與都市研究學院(Institute for Architecture and Urban Studies)替他工作的第一天,完全出乎我的意料。當時我在英國,剛念完碩士,跟尼娜一起回紐約,一貧如洗。艾森曼不僅答應給我一份工作,也答應第一天就開一張支票給我,好讓我們撐過去。但我去找他的時候,他給了我一把掃帚,要我把辦公室掃一掃。才剛進門,就強要人低頭。我來是要從事建築的,不是掃地,所以我拒絕了。“你到底要這張支票——還是不要?”他手裡拿著支票問我。


“你自己留著吧。”我說完轉身就走。之後10年,我們沒再講過半句話。

沒有留言: