2016年2月7日 星期日

John Henry Fuseli (1741-1825)


Happy birthday to Henry Fuseli, born on this day in 1741. This canvas illustrates a passage from “Paradise Lost” in which the hellhounds surrounding Sin are compared to those who "follow the night-hag when, called, / In secret, riding through the air she comes, Lured with the smell of infant blood, to dance / With Lapland witches, while the laboring moon Eclipses at their charms."
Henry Fuseli (Swiss, 1741–1825) | The Night-Hag Visiting Lapland Witches | 1796 http://met.org/1X9gli7




Swiss artist Henry Fuseli was born ‪#‎onthisday‬ in 1741. After training in Rome for eight years, he returned to London and later became Professor of Painting at the Royal Academy of Arts, where he taught both John Constable and Benjamin Robert Haydon http://ow.ly/IcGn6




"O all you host of heaven! O earth! what else?
And shall I couple hell? O, fie! Hold, hold, my heart;
And you, my sinews, grow not instant old,
But bear me stiffly up. Remember thee!
Ay, thou poor ghost, while memory holds a seat
In this distracted globe. Remember thee!
Yea, from the table of my memory
I'll wipe away all trivial fond records,
All saws of books, all forms, all pressures past,
That youth and observation copied there;
And thy commandment all alone shall live
Within the book and volume of my brain,
Unmix'd with baser matter: yes, by heaven!
O most pernicious woman!
O villain, villain, smiling, damned villain!
My tables,--meet it is I set it down,
That one may smile, and smile, and be a villain;
At least I'm sure it may be so in Denmark:
[Writing]
So, uncle, there you are. Now to my word;
It is 'Adieu, adieu! remember me.'
I have sworn 't."
--Hamlet from "Hamlet" (1.5)
(Illustration: Marcellus, Horatio, Hamlet, and the Ghost by Henry Fuseli)









  1. Henry Fuseli
    Painter
  2. Henry Fuseli was a Swiss painter, draughtsman and writer on art who spent much of his life in Britain. Many of his works, such as The Nightmare deal with supernatural subject-matter. Wikipedia
  3. BornFebruary 7, 1741, Zürich, Switzerland
Henry Fuseli
(born Feb. 7, 1741, Zürich, Switz. — died April 16, 1825, London, Eng.) Swiss-born British painter and writer on art. The son of a portrait painter, he trained in theology as well as in art and art history. He left his native Zürich for London in 1764. Encouraged by Sir Joshua Reynolds, he went to Italy in 1770 and stayed for eight years; on his return to England, his works exhibited at the Royal Academy, such as his most famous work, The Nightmare (1781), secured his reputation. His subject matter was chiefly literary, and his images portrayed macabre fantasies and the grotesque. He was elected a full academician in 1790 and taught painting at the academy (1799 – 1805).


(b Zurich, 6 Feb 1741; d Putney Hill, nr London, 16 April 1825). Painter, draughtsman and writer, active in England, son of (1) Johann Caspar Füssli. He spent most of his working life in England, where he established himself as the most original history painter and draughtsman of his generation. Renowned for his treatment of bizarre and psychologically penetrating subjects, he was also a prolific writer and, from 1779, Professor of Painting at the Royal Academy.
Part of the Füssli family
Wikipedia article "Henry Fuseli"

John Henry Fuseli

ヨハン・ハインリヒ・フュースリー

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』


フュースリー『チューリッヒの歴史家にして詩人のヨハン・ヤコブ・ボードマーと語るヨハン・ハインリヒ・フュースリー Johann Heinrich Füssli im Gespräch mit dem Zürcher Historiker und Literat Johann Jacob Bodmer 』(1778年 - 1781年)
フュースリー『チューリッヒの歴史家にして詩人のヨハン・ヤコブ・ボードマーと語るヨハン・ハインリヒ・フュースリー Johann Heinrich Füssli im Gespräch mit dem Zürcher Historiker und Literat Johann Jacob Bodmer 』(1778年 - 1781年)
ヨハン・ハインリヒ・フュースリーまたはヘンリー・フュースリーJohann Heinrich Füssli;, 英語:Henry Fuseli, 1741年2月7日 - 1825年4月16日)は、イギリスで活躍したドイツスイス人の画家フュースリフューズリフュッスリという表記もある。

目次

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[編集] 生涯

フュースリーはスイスチューリッヒに、18人の子供の第2子として生まれた。父親のヨハン・カスパー・フュースリーは 肖像画や風景画を描いていた画家で、『ヘルヴェティアの画家の生涯』(ヘルヴェティアとはスイス西部あたりを指す)という本の著者でもあった。息子を聖職 者にしたかった父親の意向で、フュースリーはチューリッヒのカロリン・カレッジに入学、最高水準の教育を受けた。学友の一人にヨハン・カスパー・ラヴァーターがいて、二人は親友になった。
1761年、不正な行政官を非難したラヴァーターを支援したかどで(相手の家が実力者で反撃にあったのだ)、フュースリーは国外追放令を受け、スイスを離れた。最初、ドイツに行ったが、1765年、イギリスに渡った。いろいろな書き物をして生計を立てていたが、画家のジョシュア・レノルズ卿に自作のスケッチを見せたところ、知己を得、レノルズ卿のアドバイスで美術に専念することにした。1770年、絵の「巡礼」をしにイタリアに行き、1778年まで滞在した。FüssliからFuseliに改名したのはこの頃で、その方がイタリアっぽい響きだったからだった。
1779年のはじめ、チューリッヒに立ち寄ってから、イギリスに戻ったところ、ボイデル参事会員からの仕事がフュースリーを待っていた。ボイデルは後にボイデル・シェイクスピア画廊を作った人物である。フュースリーはボイデルのために多くの絵を描いた。その一方で、親友ラヴァーターの人相学の本の英語版を出版した。また、ホメロスの翻訳本の準備をしていたウィリアム・クーパーには貴重な助力をした。1788年ロイヤル・アカデミーの準会員になった直後、絵のモデルをしていたソフィア・ローリンズと結婚。ある時、以前肖像画を描いたことのあったフェミニズムの先駆者メアリ・ウルストンクラフト(フュースリーは彼女の肖像画を描いた)が、フュースリーをパリ旅行に誘ったが、ソフィアが猛反対し、それ以後フューズリー家はウルトスンクラフトに門を閉ざしたという[1]。結婚の2年後、フュースリーはアカデミーの準会員から会員に昇進した。
1799年、フュースリーはジョン・ミルトンの本から着想した連作絵画の展覧会を開いた。ボイデル・シェイクスピア画廊と似たミルトン画廊を作ろうという意図だった。完成までインターバルを挟んで9年を費やしたミルトンの絵は全部で47枚あり、その多くが大作だったのだ。展覧会は翌1800年まで続いたが、商業的には失敗だった。1799年、フュースリーはアカデミーの美術教授に昇進した。4年後には芸術館長に選ばれ、いったん教授職を辞したが、1810年に復職し、死ぬまで両方の役職をこなした。1805年、ピルキントンの『Lives of the Painters(画家たちの人生)』を出版するが、それが彼の名声を高めることにはならなかった。
終生健康を害したことのないフュースリーだったが、プトニー・ヒルで死去。84歳だった。セント・ポール大聖堂に埋葬。死んだ時は比較的裕福だった。

[編集] 作品

フュースリー『ハムレットとその父の幽霊 Hamlet and his father's Ghost (1780年 - 1785年)インク、鉛筆、黒板
フュースリー『ハムレットとその父の幽霊 Hamlet and his father's Ghost (1780年 - 1785年)インク、鉛筆、黒板
画家としてのフュースリーは、大胆かつ創意に富んでいて、常に最高のものを目指していた。彼は超自然を好み、万事を空想上の尺度に置き換えて、歴史を扱った絵ではある程度の誇張も当然だと思っていた。この考えはミケランジェロの作品やモンテ・カヴァッロの 大理石彫刻(当時はローマにあって、彼は好んで夕方、薄暗い空に囲まれ、ライトに照らされた中で観賞した)を研究して、確信したことだった。また彼は伝統 的な常識の中に、乱暴で過激な行動を見せることがあって、それは彼の多くの作品に備わっている威厳を台無しにするものだった。その一例が、『Hamlet breaking from his Attendants to follow the Ghost(幽霊について行く従者から逃げるハムレット)』というイラストで、まるでハムレットが全身の筋肉の発作的痛みに襲われて自分の服を引き裂いて いるように見える。
とはいうものの、彼の絵は決して生気がないわけでも冷たいわけでもない。彼の描く人物は活気に満ち、ひたむきで、彼らを鼓舞させてくれる何かを持っているように思われる。ルーベンスの ように、彼は人物の躍動感を表現する技術に長けていた。さらに、フュースリーはユーモアの感覚も持っていた。『A Midsummer-Night's Dream(真夏の夜の夢)』における、妖精の場面のグロテスクなユーモアは、彼の他の野心作の詩的強さに劣らない、いや、あるいはそれ以上に注目に値す るものがある。
大抵の画家がするようにパレットを使うことを彼は恥とした。向こうみずにも色を乱暴に塗りたくるだけだった。乾燥絵の具を使うことは珍しくなく、 油、テレビン油などをつけたブラシで急いで混ぜ合わせ、効果はなるに任せた。この無頓着さは、彼が25歳になるまで油絵を描いたことがなかったという事実 から説明できるかも知れない。しかし、こうした欠点にもかかわらず、彼は大画家としての要素を有していた。
フュースリー『夢魔 The Nightmare 』(1781年)
フュースリー『夢魔 The Nightmare 』(1781年)
フュースリーは200点以上の絵を描いたが、そのごく一部しか一般に公開しなかった。彼が最初に描いた絵は『Joseph interpreting the Dreams of the Baker and Butler(パン屋と酒倉係の夢を解釈しているヨセフ)』だったと言われている。一方、最初に評判を取ったのは『夢魔 Nightmare』で、この絵は1782年に公開された。『夢魔』には2つのヴァージョンがあり、また同じテーマでハッグも描いている。
スケッチやデザインとなると、彼の作品は約800点にも及ぶ。意想、図案のクオリティはともに評価が高く、絵画よりも優れている。彼のスケッチは、 絵画同様に、部分部分の比率を故意に誇張して、人物も歪曲して描かれている。紙の上に任意の起点を置き、そこから、星と星の相関関係から星座を作るよう に、四肢の終点を決めるといった技法も使っていた。この技法は、ローマ滞在時に一緒だったジョージ・リッチモンドとともにあみだしたものである。
彼は実人生から人物を描くことは滅多になかった。彼の芸術は古美術とミケランジェロの研究に基礎を置いていた。肖像画はたった2点だけで、風景画となると1点たりとも描いていない。「自然などいまいましい! いつも私をいらつかせる」というのが彼の言い分であった。
頭は良かった。フランス語イタリア語英語、そしてドイツ語に堪能であった。考えをめぐらす時はドイツ語を用いたが、どの言語も流暢かつ能弁に、話し・書くことができた。英語で書かれた美術批評書の中には、優れた言い回しがいくつもある。著作での主要作品というと、1801年からの、ロイヤル・アカデミーでの講義録12巻がある。
フュースリーには面白い逸話が多い。ジョン・ノウルズによる伝記『Life』(1831年)にいろいろ書かれている。フォルトゥナート・ドゥランティ(1787年 - 1863年)は彼の絵の影響を受けている。

[編集] イギリス時代

フュースリーは1788年から「分析的書評」という雑誌にエッセイと批評を書き始めた。その雑誌には、トマス・ペインウィリアム・ゴドウィンジョゼフ・プリーストリーエラズマス・ダーウィンメアリ・ウルストンクラフト、その他、美術、文学、政治に関心のある男女が原稿を寄せていた。フュースリーはジョセフ・ジョンソンの家を頻繁に訪ねた。ジョンソンは「分析的批評」の出版者であると同時に、政治的にも急進的なイギリス人だった。1793年フランスルイ16世が 処刑された時には、革命を独裁的でアナキーだと激しく糾弾した。しかしフュースリーが最初に訪問した時には、彼の年老いた風貌の中に、それまでの苦節を見 てとり、歓迎した。ヒュースリーがロイヤル・アカデミーの美術教授を勤めていた時の教え子の中には、後に風景画家として有名になるジョン・コンスタブルや、ベンジャミン・ハイドン(1786年 - 1846年)、ウィリアム・エティ(1787年 - 1849年)、そして、僅か12歳で最初の個展を開いたエドウィン・ヘンリー・ランドシーア(1802年 - 1873年)らがいた。

[編集] 関連項目

Wikimedia Commons

[編集] 参考文献

  1. ^ Liukkonen, Petri. “Henry Fuseli (1741-1825)” 2007-07-23閲覧.

[編集] 伝記

  • Calè Luisa. Fuseli's Milton Gallery: 'Turning readers into spectators'. Oxford: Clarendon Press, 2006.
  • Keay, Carolyn. Henry Fuseli. London: Academy Editions, 1974.
  • Lentzsch, Franziska, et. al. Fuseli: The Wild Swiss. Zürich: Scheidegger & Spiess, 2005.
  • Myrone, Martin. Gothic Nightmares: Fuseli, Blake and the Romantic Imagination. London: Tate Publishing, 2006.
  • Myrone, Martin. Henry Fuseli. Princeton: Princeton University Press, 2001.
  • Powell, Nicolas. Fuseli: The Nightmare. London: Allen Lane, 1973.
  • Pressly, Nancy L. The Fuseli Circle in Rome: Early Romantic Art of the 1770s. New Haven: Yale Center for British Art, 1979.
  • Tomory, P. A. The Life and Art of Henry Fuseli. New York: Praeger, 1972.
  • Weinglass, David H. Henry Fuseli and the Engraver's Art. Boston: World Wide Books, 1982.


Fuseli, Titania and Bottom

Titania Embracing Bottom

(Shakespeare, A Midsummer Night's Dream IV,1)

1792-93, Oil on canvas

169 x 135 cm

Kunsthaus Zürich

This play is a comedy. Titania, queen of the fairies, has had magic ointment put on her eyelids while she sleeps; this makes her fall in love with the first person she sees on awakening. That person happens to be a human being, Bottom. He is a weaver who has gone into the wood with his friends to rehearse a play in which he wears an ass's head.

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